loading...
طراحی وب سایت

nariman بازدید : 74 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

زماني که از طراحي واکنشگرا و يا ساخت نسخه موبايل وب سايت سخن به ميان مي آيد مي بايست از روش هايي استفاده کنيم که قبلا براي ساخت نسخه معمولي وب سايت با آنها برخورد نکرده بوديم.يکي از اين موارد استفاده از متا تگ viewport است.

 

responsive_web_design

 

متا تگ viewport چيست ؟ و چه کاربردي در طراحي نسخه موبايل سايت دارد ؟

 

 

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" /> 

در اين مقاله سعي مي کنيم با يک مثال ساده و به طراحی وب سایت  دور از پيچيدگي زياد دليل استفاده از اين تگ را به طور عملي نشان دهيم.

 

 

بياييد شروع کنيم: يک صفحه بسيار ساده با ساختار زير درست مي کنيم؛

 

 

<!doctype html>

<html dir="rtl" lang="fa" >

<head>

<meta charset="UTF-8">

<title>اين يک تست است</title>

</head>

<body>

<p>اين يک تست است</p>

</body>

</html>

در حاليکه صفحه فوق در کامپيوتر بسيار خوب ديده مي شود آن را با موبايل چک نماييد. تصوير آن به صورت زير خواهد بود.

 

withoutviewport

 

همانطور که مشاهده مي کنيد متن بسيار کوچک است وبراي ديدن آن نياز به زوم کردن داريم، اين يکي از بيشمار مشکلي است که شما در ساخت نسخه موبايل با آن برخورد مي کنيد.

 

اگر به طور منطقي فکر کنيم دليل آن را متوجه مي شويم. مرورگر موبايل، صفحه را مي بيند و مي پندارد که براي کامپيوتر هاي روميزي طراحي شده است، در نتيجه عرضي به مقدار مثلا ??? پيکسل را به آن مي دهد و آن را با عرض دستگاه منطبق مي کند، در واقع آن را zoom out مي کند. در نتيجه براي خواندن محتواي صفحه نياز داريم که زوم کنيم.

 

همه مي دانيم اين نمايش براي نسخه موبايل جالب نيست. نسخه موبايل وب سايت بايد بدون زوم کردن خوانا وقابل دسترس باشد. حالا همان کد بالا را با کمي تغيير (اضافه شدن متاتگ viewport ) مي بينيم:

 

<!doctype html>

<htmldir="rtl" lang="fa" >

<head>

<meta charset="UTF-8">

<title>اين يک تست است</title>

<meta name="viewport" content="width=device-width"/>

</head>

<body>

<p>اين يک تست است</p>

</body>

</html>

و نمايش آن در موبايل :

 

withviewport

 

خيلي بهتر شد!

 

با مقدار دهي device-width به تگ viewport به مرورگر مي گوييم عرض دستگاه را با عرض صفحه نمايش يکي کن مثلا اگر عرض دستگاه ??? پيکسل است، به جاي آن که مقدار پيش فرض ??? پيکسل را به عرض صفحه اختصاص دهد همان مقدار را به عرض صفحه اختصاص بدهد.

 

اين متا تگ در بسياري از موبايل ها پشتيباني مي شود و جاي نگراني زيادي در مورد عدم ساپورت آن وجود ندارد.

 

در زير يک تگ viewport با ويژگي هاي کاملش نمايش داده مي شود :

 

1

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0, maximum-scale=1.0, user-scalable=no" />

در صورتي که تگ viewport بالا را در وب سايت خود قرار دهيد با توجه به وجود maximum-scale= 1.0 و user-scale = noکاربر نمي تواند وب سايت را زوم نمايد. و توصيه شده است اين کار انجام نشود زيرا حتي با وجود نسخه موبايل در بعضي شرايط ممکن است احتياج به زوم باشد. در نتيجه يک تگ viewport استاندارد را مي توان به صورت زير نوشت:

 

1

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" />

حالا که با دليل استفاده از viewport آشنا شديم به سراغ باقي خصوصيات آن مي رويم.

 

Width عرض viewport به پيکسل ( يا عرض دستگاه ) است و اگر ست نشود روي سايز نسخه کامپيوتر ست مي شود. (مثلا: عرض ??? پيکسل)

Height ارتفاع viewport به پيکسل (ارتفاع دستگاه)

Initial - scale ( بين ? تا ?? ) کشيدگي پيش فرض را نشان مي دهد که اگر بر روي ? باشد به طور استاندارد صفحه را بدون zoom in و يا zoom out نشان مي دهد.

Minimum - scale حداقل مقداري که کاربر مي تواند zoom out کند.

Maximum - scale حداگثر مقداري که کاربر مي تواند zoom in کند.

User - scale به کاربران با مقدار yes و no يا اجازه zoom in و يا zoom out را مي دهد و يا نمي دهد.

البته متا تگهاي ناشناخته ديگري هم وجود دارند که در بعضي طراحی وب سایت   از استانداردها براي نمايش نسخه موبايل استفاده مي شوند که البته همه آن را پشتيباني نمي کردند و ما در اينجا تنها به آنها اشاره مي کنيم.

 

1

2

<meta name="HandheldFriendly" content="true" />

<meta name="MobileOptimized" content="320" />

البته همان طوري که گفته شد با توجه به پشتيباني زياد از تگ viewport ديگر نيازي به استفاده از متا تگ هاي ديگر نيست.حالا اگر بخواهيد مي توانيد تا حدي نسخه موبايل وب سايت خود را بسازيد. اينک با يکي از چالش هاي ساخت نسخه موبايل وب سايت ها آشنا شديد به نظر شما در ساخت يک نسخه موبايل چه چالش هاي ديگري سر راه است؟

 

nariman بازدید : 32 سه شنبه 22 مرداد 1392 نظرات (0)

تعريفدر واقع به دو معني است: 

طور مثال اگر در صفحه مرور گرتان آدرس http://fa.wikipedia.org/index.php را وارد کنيد ، يک درخواست به دامنه اي که نامش fa.wikipedia.org است ، فرستاده مي‌شود. آنگاه سرور صفحه index.php را براي شما ميفرستد. 

2- يک کامپيوتراست که يک برنامه ي کاميپوتري را اجرا مي‌کند و کاراي اش همانند مطالبي است که دربالا گفته شد. هر کامپيوتري ميتواند با نصب نرم افزار سرور به وب سرور تبديل شود. 

ويژگي هاي مشترک 

2- نه تنها مفاهيم استاتيک (مفاهيم فايلي که بر روي سيستم فايلي وجود دارد) بلکه مفاهيم طراحی وب سایت  دايناميک را با يک يا چند ساختار نيز مانند SSI, CGI, SCGI,FastCGI,JSP,PHP,ASP,ASP.NET اداره مي‌کند. 

3- پشتيباني از HTTPS تا به کاربران اجازه دهد اتصالات مطمئني به سرور را بر روي پورت 443 به جاي 80 برقرار کنند. 

4- فشرده سازي مطالب تا بتوان از حجم پاسخها کم کرد. ( توسط کد سازي GZIP ) 

6-پشتيباني از فايلهاي بزرگ تا بتواند فايلهاي بزرگ‌تر از 2 گيگا بايت را سرويس دهي کند. 

7-کنترل کردن پهناي باند : تا سرعت پاسخها را محدود کند و شبکه را پر ازدحام نکند و قادر باشد تعداد بيشتري مشتري را سرويس دهي کند. 

سرورهاي اينترنتي 

آپاچي (Apache)  : 

احترام گذاشته شود و ثانيا به اين دليل که (Root)ريشه پروژه به صورت يک سري پچ (Patch)ميباشد . اين وب سرور در يک گروه و به صورت کد باز (open source) گسترش يافت و از سال 1996 به عنوان محبوب ترين وب سرور براي HTTP در وب جهاني شناخته شده بود ولي در سال 2005 ميدان مبارزه را به IIS مايکروسافت باخت و در حال حاضر نزديک به 49 % بازار وب سرور هاي جهان را به خود اختصاص داده است همچنين MAC OS آن را به عنوان وب سرور اصلي در پشتيباني از WEB OBJECT خود برگزيده است . اين وب سرور داراي ماژولهاي امنيتي بسيار خوبي از جمله mod_access, mod_auth, mod_digest ميباشد . آپاچي براي ميزباني هر دو نوع وب ايستا و وب پويا مناسب است . 

IIS 

طبق آخرين آماري كه منتشر شد بعد از وب سرور آپاچي بيشترين محبوبيت را بين كاربران داشته است و هم اكنون نزديك به 36% بازار وب سرور هاي جهان را در اختيار دارد . پلت فرمي كه اين وب سرور پشتيباني ميكند Microsoft Windows ميباشد و در محيط هاي ديگر كار نميكند . ورژن هاي مختلف آن را در زير ميبينيم : ? IIS 1.0, Windows NT 3.51 available as a free add-on ? IIS 2.0, Windows NT 4.0 ? IIS 3.0, Windows NT 4.0 Service Pack 3 ? IIS 4.0, Windows NT 4.0 Option Pack ? IIS 5.0, Windows 2000 ? IIS 5.1, Windows XP Professional,Windows MCE ? IIS 6.0, Windows Server 2003 and Windows XP Professional x64 Edition ? IIS 7.0, Windows Server 2008 and Windows Vista براي اولين بار مايكروسافت آن را در يك پروژه آكادميك در دانشگاه اسكاتلند به صورت مجاني عرضه كرد . 3- مقايسه مشخصات امنيتي وب سرورهاي آپاچي و IIS قبل از مقايسه بايد به اين نکته اشاره کنيم که به دليل مجتمع بودن وب سرور IIS با سيستم عامل راه انداز آن ، و دارا بودن مسائل Integration مسائل امنيتي در اين وب سرور بهتر رعايت شده است يعني همان  طراحی وب سایت    سيستمي که مسائل امنيتي را براي کابران سيستم اصلي فراهم ميکند براي سيستم IIS هم کار ميکند ولي آپاچي چون حالت Cross-platform دارد چنين قابليتي را دارا نمي باشد . 

مقايسه عملکردهاي امنيتي وب سرور هاي Apache و IIS 

قابليت آپاچي  IIS 

Secure Login         Yes         Yes 

SSL         Yes         Yes 

Basic Authentication         Yes         Yes 

Digest Authentication         Yes         Yes 

LDAP Authentication         Yes        Yes 

Passport Authentication          Yes          No 

Active Directory Authentication Yes Only with third-partym         odules 

 

سهم استفاده در بازاردر زير ليستي از نرم افزارهاي وب سرور داده شده است که در برآورد Netcraft در ژانويه 2009 منتشر شده است 

 

nariman بازدید : 74 سه شنبه 15 مرداد 1392 نظرات (0)

 

 

هر فردي استنباط و احساس مختلفي، از رنگ هايي که در وب سايت هاي مختلف استفاده مي شود دارد. سالها تحقيقات در اين زمنيه ثابت کرده است که هر رنگ بيانگر به يک نوع احساسات است و منجربه يک نوع رفتار مشخصي ميشود. درک انتخاب رنگ و برداشت ضمني از آن مي تواند ما را در ايجاد طرح هاي موثر تر و بدون اشتباه در انتخاب رنگ، کمک کند.

 

رنگ هاي گرم و سرد

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ گرم و سرد در واقع به حسي که از ديدن چرخه رنگ به وجود مي آيد گفته مي شود.

 

رنگ هاي گرم شامل رنگ هاي قرمز، زرد نارنجي است . از اين رنگ براي ديوار هاي محيط زندگي و خانه استفاده مي شود يا به عنوان رنگ تاکيد کننده و نمايش بيشتر رنگ هاي خنثي ( سفيد و مشکي) استفاده مي شود

 

رنگ هاي سرد مانند آبي، بنفش و سبز است. يک انتخاب متداول در رنگ آميزي ديوار محل زندگي ، اتاق هاي خواب براي ايجاد احساس آرامش در فضاي خانه به دليل خصوصيت کاربردي بودن آنها مي باشد.

 

از اين رنگ ها براي هدايت احساسات و عواطف در وب سايت استفاده مي شود.

 

رنگ هاي گرم شادابي و راحتي را القا مي کنند.اين رنگ ها باعث مي شوند فضا کوچکتر به نظر برسدزيرا تن رنگ هاي گرم باعث ايجاد حس راحتي در افراد مي شود. رنگ هاي گرم باعث فعال شدن عکس العمل هاي مغز مي شود و احساس هيجان ، عشق و در بعضي مواقع عصبانيت را القا ميکند.

 

در فضا هاي خيلي بزرگ استفاده زياد از رنگ هاي گرم باعث ابهت فضا مي شود و با رنگ هاي خنثي هم تطابق دارد.

 

انتخاب رنگ هاي سرد، جهت آرامش و تسکين ، تا حدي منحصر به فرد است وباعث بزرگ تر به نظر رسيدن فضاي موجود مي شود. ايرادي که به رنگ هاي سرد چرخه رنگ ميگيرند اين است که فضا را سرد تر از آنچه هست نمايش ميدهد و بايد با فضا هاي آزاد منطبق شود.(مثل رنگ هاي سفيد يا خنثي موجود در وب سايت).

 

رنگ هاي سرد باعث ايجاد اثرات منفعل( غير فعال) در مغز مي شود که باعث ايجاد احساس رضايت، آرامش و عدم فعاليت مي شود.

 

قرمز

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

قرمز يکي از سه رنگ اوليه است. يکي از قدرتمند ترين و احساسي ترين رنگ هاست . رنگ قرمز احساس شيريني و بي گناهي را در حين ترکيب با رنگ سفيد و ايجاد رنگ صورتي ميدهد و وقتي به صورت خالص استفاده مي شود تيزي و تندي را القا مي کند. با اضافه شدن رنگ مشکي، قرمز احساسات سنگين تري را بيان مي کند مثلا عصبانيت يا بيان شديد احساسات.

 

قرمز به عنوان رنگ اوليه هم در پس زمينه طرح ها و همبه عنوان رنگ تاکيد، استفاده مي شود . تقريبا در بين رنگ هاي ديگر بهترين رنگ براي تاکيد است.طيف رنگي قرمز مي توانند احساس عشق، هيجان، قدرت و رشد و نمو را القا کند .

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

چکيده خصوصيات رنگ قرمز:

 

رنگ قرمز روشن براي بيان عشق و لذت.

قرمز تيره براي بيان حس انتقام جويي، عصبانيت همچنين شجاعت و رهبري را القا مي کند.

صورتي براي ايجاد فضاي رمانتيک و قابليت هاي زنانه.

قرمز- قهوه اي تغيير و سقوط را القا مي کند.

سبز

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ سبز يکي ديگر از رنگ هاي اوليه است .اين رنگ يکي از آرامش بخش ترين رنگ ها است که داراي سايه هاي خنثي است.

 

سبز تعادل و هارموني را القا مي کند و بعضي اوقات براي شرح طبيعت و ايجاد اميد استفاده مي شود. سبز کمي روشن تر ( با مقداري زرد) بيشتر شادي آور و نوراني است و مي توانند کمي هم حس گرمي رنگ را هم منتقل کند. سبز تيره تر ثبات، امنيت و فراواني را القا مي کند .بيشتر ما را به ياد اسکناس و ثروت مي اندازد.

 

در طرح ها از رنگ سبز در زمينه يا به عنوان رنگ تاکيدياستفاده مي شود. اين رنگ يکي از رنگ هاي مناسب براي چشم انسان است .

 

لازم است بدانيد که که بعضي اوقات پيامد ها عاطفي ناخواسته را با رنگ سبز نشان ميدهد مثلا بيماري يا بي تجربگي.

 

چکيده خصوصيات رنگ سبز:

 

زرد- سبز بيماري و اختلاف را القا مي کند.

سبز تيره جاه طلبي، کاميابيرا القا مي کند.

سبز متمايل به آبي سلامتي و ثبات را القا مي کند.

سبز زيتوني نماد صلح و هارمونيرا القا مي کند.

آبي

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

آبي رنگ آرامش ، صلح و امنيت است.آخرين رنگ از سه رنگي است که رنگ هاي اصلي RGB، که ما در طراحي هاي ديجيتالي در ترکيب رنگي هاي مختلف از آنها استفاده مي کنيد،را مي سازد. آبي به دليل اينکه حس آرامش و دوستي را القا مي کند به عنوان رنگ اصلي است که شبکه هاي اجتماعي محبوب مردم يعني فيس بوک و تويتر از آن استفاده کرده اند

 

از رنگ آبي هم به عنوان رنگ هاي پيش زمينه و هم رنگ هاي تاکيدي مي توان استفاده کرد و همچنين رنگي است که مردم با آن به راحتي ارتباط برقرار مي کنند و البته مي توانيم بگوييم که اين رنگ، يک رنگ مردانه نيز هست. از آبي تيره تر در رنگ متن استفاده مي شود .

 

از رنگ هاي تيره تر در چرخه رنگ بيشتر براي وب سايت هاي شرکتي استفاده مي شود

 

آبي به آب و آسمان نيز ارتباط دارد که به وب سايت شما حس طبيعت را ميدهد.

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ هاي آبي به ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذايي و بسته بندي غذا ها استفاده مي شوند زيرا بعضي از مطالعات نشان داده است که تاثير آرامشي که از اين رنگ گرفته مي شود جلوي اشتهاي افراد را مي گيرد.

 

چکيده خصوصيات رنگ آبي :

 

آبي روشن سلامتي، عمق، ثبات و ايمان را القا ميکند .

آبي تيره تر دانش ، قدرت ، اعتماد و کمال را القا مي کند.

بنفش

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ بنفش ترکيبي از طيف رنگ هاي گرم و سرد يعني عشق و آرامش، رنگ هاي قرمز و آبي مي باشد. بنفش از قديم نماداشراف، قدرت و ثروت است. بنفش همچنين به ترويج حس خلاقيت و قوه تخيل کمک مي کند زيرا اين رنگ غالب در طبيعت نيست

 

از رنگ بنفش استفاده گوناگوني مي شود. سايه هاي سبک، که خيلي نرم و ظريف است مي تواند يک حس رمانتيک ايجاد کند. سايه هاي تيره تر احساس سنگين تر و دمدمي مزاج بودن را القا مي کند و در بعضي مواقع حس بي ثابتي و سر سختي را ميدهد

 

چکيده خصوصيات رنگ بنفش

 

بنفش روشن حس لطافت، حس نوستالژي و رومانتيک را القا مي کند.

بنفش تيره حس دمدمي مزاج بودن، سر سختي ، دلتنگي و نا اميدي و در بعضي مواقع حس قدرت طلبي و نظارت را القا مي کند .

زرد

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

زرد به راحتي، شادي را القا مي کند. اين رنگ با احساس انرژِي زائي و تشويق در ارتباط است. اين رنگ بسيار مهيج است و به همه چيز حس روشنائي و خورشيدي مي دهد. يکي از معايب استفاده از رنگ زرد انتقال حس خطر است.

 

رنگ زرد براي برجسته تر کردن موضوعي يا تاکيد استفاده مي شود اما استفاده تمام طرح از ين رنگبسيار دشوار است زيرا بايد با انتخاب کنتراست هاي موجود دراين رنگ مطمئن شويد که پيغام شما درست منتقل مي شود . در صورتي که اين رنگ در فرمت روشن تر استفاده شود جلوه اوليه خود را دست ميدهد .

 

چکيده خصوصيات رنگ زرد:

 

رنگ زرد روشن براي القاي حس خطر و ترس است.

رنگ زرد تيره تر براي القاي شادي ، لذت و تازگي است.

نارنجي

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

نارنجي يک ترکيب داراي هارموني بين رنگ هاي قرمز و زرد است. يعني ترکيب عشق و انرژي با رنگ اوليه يعني زرد به همراه حس خورشيدي و تازگي آن است.نارنجي به برقراري تعادل، انرژي زا بودن و فراخواني گرايش دارد.

 

اما استفاده از اين رنگ در کار، کمي سخت است . طيف هاي نارنجي بيشتر، در قسمت هاي مهم سايت و به صورت رنگ تائيد کننده استفاده مي شود، اما وقتي به عنوان رنگ غالب از آن استفاده کنيم کمي کار شلوغ به نظر مي رسد.

 

از نارنجي براي نمايش حرکت در طرح استفاده کنيد اما احتياط کنيد نارنجي قدرت غلبه بر عناصر ديگر در طرح را دارد

 

زرد- نارنجي يا نارنجي طلايي حس پرستيژ و خرد را القا مي کند.

قرمز – نارنجي حس لذت، انرژي و سلامتي و آرزو را القا مي کند.

نارنجي تيره به معني تغيير و عدم اطمينان است.

قهوه اي و رنگ هاي خنثي

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ هاي خنثي ( رنگ بژ، شيري، خاکستري مايل به قهوه اي، توسي) و قهوه اي بهترين مثال ممکن از طبيعت هستند که بسيار در طراحي ها استفاده مي شوند. رنگ هاي خنثي و قهوه اي مذمون آرامش و صلح ، سازگاري، اعتبار و حتي حس خستگي را القا مي کنند.

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

قهوه اي، کاربرد هاي گوناگوني در طرح دارد مثلا براي پس زمينه طرح، به عنوان رنگ تاکيد کننده وبراي رنگ متون استفاده مي شود. همچنين در ترکيب با رنگ هاي ديگر براي ايجاد افکت هاي زيبا استفاده مي شود.

 

چکيده خصوصيت رنگ قهوه اي

 

قهوه اي خيلي کمرنگ براي القاي آرامش، پاکي، ظرافت است.

قهوه اي کمرنگ ( ميانه) خستگي، کسلي و حفاظت را القا مي کند

قهوه اي تيره استحکام، راحتي و تجربه را القا مي کنند.

سياه و سفيد

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

رنگ هاي سفيد و سياه خالص ترين شکل رنگ هستند .هر يک معناي سادگي و اداري بودن را ميرساند. تقريبا غير ممکن است که رنگي را بدون استفاده از رنگ هاي سياه و سفيد ايجاد کرد.

 

سفيد معمولا مذمون تميزي، پاکي و کمال را القا مي کند. رنگ مشکي معني قدرت ، رمز آلود بودن و ظرافت را منتقل ميکند. بعضي اوقات معني ترس و نا شناخته بودن را هم ميدهد.

 

رنگ ها و احساس ها - webtarget.ir

 

nariman بازدید : 27 دوشنبه 31 تیر 1392 نظرات (0)

 

گوگل که کمتر از ده سال پيش تنها براي جستجوي اينترنتي استفاده مي شد ،  امروزه با گسترش قابليت ها و سرويس هايش به يک غول بزرگ اينترنتي تبديل شده است.حالا اين شرکت با معرفي APIهاي تبديلي وارد دنياي آفلاين نيز مي شود. 

APIهاي تبديلي، پروژه تبليغاتي جديدي است که به مشاغل در توليد يک پروفايل براي هر فرد کمک مي کند.گوگل مدتي است تمرکز خود را روي ذخيره سازي اطلاعات جستجوي کاربران قرار داده است و مي تواند تبليغات خاصي را به افراد خاص هدايت کند. مثلا اگر کسي به موسيقي کلاسيک علاقه دارد، تبليغ سي دي هاي جيمي هندريکس را بيشتر از بقيه تبليغات در اينترنت خواهد ديد.

اما API هاي تبديلي اين اقدام را يک مرحله جلوتر خواهد برد ، اين پروفايل ها نه تنها بر اساس جستجوهاي کاربران، بلکه براساس خريدهاي آفلاين آنها نيز شکل مي گيرد.گوگل اين پروژه جديد را در وبلاگش رونمايي کرد.محتواي اين وبلاگ اين مي باشد:

کورزويل که اين اطلاعيه را در وب سايت شخصي خود منتشر مي کرد، نوشته است:

سال ???? گفتم حدود يک دهه بعد، فناوري هايي چون ماشين هاي خودکار و تلفن هاي همراهي را خواهيم ديد که قابليت پاسخ دهي به سوالات مان را دارند.يک دهه به جلوتر برويم ، گوگل ماشين هاي خودکار را معرفي کرده است و امروزه افراد زيادي سوالات خود را از گوشي هاي اندرويدي شان مي پرسند.از اين که به گوگل پيوسته ام، خوشحالم و اميدوارم روي سخت ترين مشکلات علم رايانه کار کنيم تا ديدگاه غيرواقعي دهه آينده فناوري را به واقعيت تبديل کنيم.

انتخاب کورزويل از سوي گوگل زماني جالب توجه مي شود که سخنان اريک اشميت، رئيس هيات مديره فعلي گوگل و مديرعامل اسبق اين شرکت را به ياد بياوريم:

اين که اجازه بدهيم آدم ها سوارخودرو شوند، کار اشتباهي است.

او همچنين در مصاحبه اي پيش تر گفته بود:

به نظر من، مردم نمي خواهند گوگل جواب سوالات شان را بدهد، مردم مي خواهند گوگل به آنها بگويد چه کاري را الان انجام دهند.

بسياري معتقدند کورزويل که نظريه Singularity را مطرح کرده است يک طراح علمي ـ تخيلي است ، اما گوگل اعتقاد دارد با کمک ديدگاه هاي او مي تواند علمي ـ تخيلي را به واقعيت نزديک تر کند.

 

 

رآمد شغل طراحي وب سايت چقدر است، و ويژگيهاي اين شغل چيست؟

يکي از سوالاتي که از طرف افرادي که تصميم دارند وارد حرفه طراحي وب بشوند زياد پرسيده مي شود اين است که آيا مي توان به طراحي وب به عنوان يک شغل با درآمد مناسب نگاه کرد؟ آيا ارزش دارد ماهها وقت بگذاريم و کدنويسي و برنامه نويسي و فتوشاپ و تکنيکهاي مختلف طراحي را ياد بگيريم؟ اصولا درآمد يک طراح وب در ايران چقدر است؟

 

طبعا يکي از راحتترين پاسخها نيز اين است که بستگي به خودتان و پشتکارتان دارد! اما اگر بخواهيم دقيقتر شويم، شغل طراحي وب ويژگيهايي دارد که آنرا از بسياري شغلهاي ديگر متمايز مي کند. اينجا به چند مورد به صورت خلاصه اشاره مي کنيم:

 

 

 

1. درآمد طراح سايت:

 

بستگي دارد شما براي يک شرکت به عنوان کارمند کار کنيد يا به صورت مستقل و انفرادي. در حالت اول حقوق ميانگين براي طراح وب به شکل تمام وقت (در سال 91 - تهران) معمولا بين 600 هزار تومان تا 1.5 ميليون تومان است که ميزان دقيق آن بستگي به سطح مهارتهاي شما، سختي کار خواسته شده، بزرگي شرکتي که براي آن کار مي کنيد و... دارد. اما در حالت دوم، يعني اگر به صورت مستقل کار کنيد، بستگي به اينکه چند پروژه در ماه بگيريد مي توانيد قيمتهايتان را بالا و پايين کنيد. براي اينکه حدود درآمد دستتان بيايد، بابت طراحي اختصاصي يک وبسايت دايناميک با امکانات معمول سايتهاي شرکتي، معمولا بين 400 تا 600 تومان مي توانيد دريافت کنيد. حالا اگر فرض کنيد ماهانه فقط دو پروژه بگيريد، حدود يک ميليون در ماه درآمد خواهيد داشت که گرچه بالا نيست، اما براي شروع بد هم نيست. اين البته براي طراحان وب در سطح متوسط و در ايران است و اگر شما يک طراح وب حرفه اي باشيد به نسبت بزرگي پروژه ها و قيمتها بسيار بالاتر از اين خواهد بود. ضمن آنکه تعرفه طراحي وب در کشورهاي اروپايي و امريکا جزء شغلهاي پردرآمد است و اصلا قابل مقايسه با درآمدهاي ايران نيست.

اما شغل طراحي وب ويژگيهاي منحصر به فرد ديگري نيز دارد که اينها بازدهي و سود اين حرفه را بيشتر مي کنند.

 

 

2. عدم وابستگي به موقعيت جغرافيايي:

 

در واقع يک طراح وب مي تواند در کلبه اي در يک روستاي دور افتاده هم مشغول به حرفه خود باشد! کافي است يک خط تلفن و برق باشد تا بتواند تقريبا از همه جاي دنيا سفارش بگيرد. در واقع يک طراح وب (چه به عنوان طراح مستقل و فريلنسر، و چه به عنوان کارمند دورکار يک شرکت) تمام کارهاي خود را در بستر وب انجام مي دهد و لزوما نيازي به حضور نيست. در خانه خود مي توانيد بنشينيد و با ده ها مشتري از شهرهاي مختلف سر و کله بزنيد. کمتر شغلي چنين ويژگي‌اي دارد.

از طرفي، يک طراح وب اصولا بايد به اين اصل ايمان داشته باشد که وبسايت يک فرد يا شرکت نقش فروشگاهي بين المللي را دارد. اگر زبانتان هم خوب باشد شايد بتوانيد روي درآمدهاي خارجي (که بسيار بسيار بسيار بالاتر از نرخهاي معمول در ايران است) هم حساب کنيد.

 

3. عدم نياز به سرمايه‌ي اوليه، به جز زمان:

 

زمان: بزرگترين سرمايه براي طراحي وبسايت

براي اينکه شغل طراحي سايت را شروع کنيد مي توانيد با يک کامپيوتر قديمي که فقط نوت‌پد دارد شروع کنيد! اگر مصرف برق و پول اينترنت را روي حساب مصارف خانگي بگذاريم، هيچ خرج ديگري نخواهيد داشت. در واقع بزرگترين سرمايه اي که بايد بگذاريد تا به شما سود برساند، زمان است. شما بايد زمان قابل توجهي بگذاريد تمام تکنيکهاي به روز مورد نياز براي طراحي وب را ياد بگيريد، و اين يادگيري بايد هميشه استمرار داشته باشد. از طرف ديگر طراحي و برنامه نويسي شما (اگر بخواهيد حرفه اي کار کنيد) وقت قابل توجهي خواهد گرفت. از طرفي اين حرفه، جزء دسته خدمات قرار مي گيرد، و بنابراين احتمالا بيشتر از نود درصد پولي که از مشتري مي گيريد سود خالص است. پس در مقايسه با شغلهايي که با فروش محصول به سود مي رسند، واقعا شغل پر سودي به حساب مي رسد!

 

4. بازاريابي پويا:

 

هر پروژه اي که شما به خوبي آن را انجام دهيد، خود يک نماينده بازاريابي شما خواهد بود. امضاي شما پاي وبسايتها تبليغ خوبي براي شماست و از طرفي، فهرست نمونه کارهاي شما را پربارتر خواهد کرد. در واقع رزومه فعاليتها و ليست نمونه کارهاي شما (که قطعا بايد در وبسايت شخصي خود بگذاريد) بزرگترين عامل درآمد شما و تعيين کننده قيمت پروژه هاي آينده شما خواهند بود. بنابراين بزرگترين بازاريابي براي شما حرفه اي انجام دادن پروژه هاست.

اينها تجربياتي بود که شخصا طي سالها سابقه طراحي وب به دست آورده ام و سعي کردم نه خيلي آرماني باشد و نه خيلي بدبينانه. اگر اين مطلب به درد شما خورد، مي توانيد با يکي از اين شيوه ها جبران کنيد: لينک دادن به اين وبلاگ، به اشتراک گذاشتن اين مطلب، و کامنت گذاشتن! مرسي.

 

nariman بازدید : 159 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)

Domain name space

 

Today, the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) manages the top-level development and architecture of the Internet domain name space. It authorizes domain name registrars, through which domain names may be registered and reassigned.

The hierarchical domain name system, organized into zones, each served by domain name servers.

 

The domain name space consists of a tree of domain names. Each node in the tree holds information associated with the domain name. The tree sub-divides into zones beginning at the DNS root zone.

Domain name syntax

 

A domain name consists of one or more parts, technically called labels, that are conventionally concatenated, and delimited by dots, such as example.com.

 

7specifies a node example.com as a subdomain of the com domain, and www is a label to create www.example.com, a subdomain of example.com. This tree of labels may consist of 127 levels. Each label may contain from 1 to 63 octets. The empty label is reserved for the root node. The full domain name may not exceed a total length of 253 ASCII characters in its textual representation.[4] In practice, some domain registries may have shorter limits.

    A hostname is a domain name that has at least one associated IP address. For example, the domain names www.example.com and example.com are also hostnames, whereas the com domain is not. However, other top-level domains, particularly country code top-level domains, may indeed have an IP address, and if so, they are also hostnames.

    Hostnames impose restrictions on the characters allowed in the corresponding domain name. A valid hostname is also a valid domain name, but a valid domain name may not necessarily be valid as a hostname.

طراحی وب سایت 

Top-level domains

 

The top-level domains such as .com and .net and .org are the highest level of domain names of the Internet. A top-level domain is also called a TLD. Top-level domains form the DNS root zone of the hierarchical Domain Name System. Every domain name ends in a top-level or first-level domain label.

 

When the Domain Name System was devised, in the 1980s, the domain name space was divided into two main groups of domains.[5] The country code top-level domains (ccTLD) were primarily based on the two-character territory codes of ISO-3166 country abbreviations. In addition, a group of seven generic top-level domains (gTLD) was implemented which represented a set of categories of names and multi-organizations.[6] These were the domains gov, edu, com, mil, org, net, and int.

 

During the growth of the Internet, it became desirable to create additional generic top-level domains. As of October 2009, 21 generic top-level domains and 250 two-letter country-code top-level domains existed.[7] In addition, the ARPA domain serves technical purposes in the infrastructure of the Domain Name System.

 

During the 32nd International Public ICANN Meeting in Paris in 2008,[8] ICANN started a new process of TLD naming policy to take a "significant step forward on the introduction of new generic top-level domains." This program envisions the availability of many new or already proposed domains, as well a new application and implementation process.[9] Observers believed that the new rules could result in 

 

Below the top-level domains in the domain name hierarchy are the second-level domain (SLD) names. These are the names directly to the left of .com, .net, and the other top-level domains. As an example, in the domain example.co.uk, co is the second-level domain.

 

Next are third-level domains, which are written immediately to the left of a second-level domain. There can be fourth- and fifth-level domains, and so on, with virtually no limitation. An example of an operational domain name with four levels of domain labels is www.sos.state.oh.us. The www preceding the domains is the host name of the World-Wide Web server. Each label is separated by a full stop (dot). 'sos' is said to be a sub-domain of 'state.oh.us', and 'state' a sub-domain of 'oh.us', etc. In general, subdomains are domains subordinate to their parent domain. An example of very deep levels of subdomain ordering are the IPv6 reverse resolution DNS zones, e.g. 1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.ip6.arpa, which is the reverse DNS resolution domain name for the IP address of a loopback interface, or the localhost name.

 

Second-level (or lower-level, depending on the established parent hierarchy) domain names are often created based on the name of a company (e.g. bbc.co.uk), product or service (e.g. hotmail.com). Below these levels, the next domain name component has been used to designate a particular host server. Therefore, ftp.wikipedia.org might be an FTP server, www.wikipedia.org would be a World Wide Web server, and mail.wikipedia.org could be an email server, each intended to perform only the implied function. Modern technology allows multiple physical servers with either different (cf. load balancing) or even identical addresses (cf. anycast) to serve a single hostname or domain name, or multiple domain names to be served by a single computer. The latter is very popular in Web hosting service centers, where service providers host the websites of many organizations on just a few servers.

 

The hierarchical DNS labels or components of domain names are separated in a fully qualified name by the full stop (dot, .).

Internationalized domain names

Main article: Internationalized domain name

 

The character set allowed in the Domain Name System is based on ASCII and does not allow the representation of names

History

 

The first commercial Internet domain name, in the TLD .com, was registered on 15 March 1985 in the name symbolics.com by Symbolics Inc., a computer systems firm in Cambridge, Massachusetts.

 

By 1992, fewer than 15,000 .com domains had been registered.

 

In December 2009 there were 192 million domain names.[11] A large fraction of them are in the .com TLD, which as of March 15, 2010 had 84 million domain names, including 11.9 million online business and e-commerce sites, 4.3 million entertainment sites, 3.1 million finance related sites, and 1.8 million sports sites.[12] As of July 2012 the .com TLD has more registrations than all of the others combined[13]

Administration

nically by an administrative organization operating a registry. A registry is responsible for maintaining the database of names registered within the TLD it administers. The registry receives registration information from each domain name registrar authorized to assign names in the corresponding TLD and publishes the information using a special service, the whois protocol.

 

Registries and registrars usually charge an annual fee for the service of delegating a domain name to a user and providing a default set of name servers. Often, this transaction is termed a sale or lease of the domain name, and the registrant may sometimes be called an "owner", but no such legal relationship is actually associated with the transaction, only the exclusive right to use the domain name. More correctly, authorized users are known as "registrants" or as "domain holders".

 

ICANN publishes the complete list of TLD registries and domain name registrars. Registrant information associated with domain names is maintained in an online database accessible with the WHOIS service. For most of the 250 country code top-level domains (ccTLDs), the domain registries maintain the WHOIS (Registrant, name servers, expiration dates, etc.) information.

 

Some domain name registries, often called network information centers (NIC), also function as registrars to end-users. The major generic top-level domain registries, such as for the COM, NET, ORG, INFO domains and others, use a registry-registrar model consisting of hundreds of domain name registrars (see lists at ICANN or VeriSign). In this method of management, the registry only manages the domain name database and the relationship with the registrars. The registrants (users of a domain name) are customers of the registrar, in some cases through additional layers of resellers.

 

 

    Administrative contact. A registrant usually designates an administrative contact to manage the domain name. The administrative contact usually has the highest level of control over a domain. Management functions delegated to the administrative contacts may include management of all business information, such as name of record, postal address, and contact information of the official registrant of the domain and the obligation to conform to the requirements of the domain registry in order to retain the right to use a domain name. Furthermore the administrative contact installs additional contact information for technical and billing functions.

    Technical contact. The technical contact manages the name servers of a domain name. The functions of a technical contact include assuring conformance of the configurations of the domain name with the requirements of the domain registry, maintaining the domain. Based on traditional requirements (RFC 1034), typically a minimum of two servers is required.

 

Domain names may be formed from the set of alphanumeric ASCII characters (a-z, A-Z, 0-9), but characters are case-insensitive. In addition the hyphen is permitted if it is surrounded by a characters or digits, i.e. it is not the start or end of a label. Labels are always separated by the full stop (period) character in the textual name representation.

Business models

 

Domain names are often seen in analogy to real estate in that (1) domain names are foundations on which a website (like a house or commercial building) can be built and (2) the highest "quality" domain names, like sought-after real estate, tend to carry significant value, usually due to their online brand-building potential, use in advertising, search engine optimization, and many other criteria.

 

A few companies have offered low-cost, below-cost or even cost-free domain registrations with a variety of models adopted to recoup the costs to the provider. These usually require that domains be hosted on their website within a framework or portal that includes advertising wrapped around the domain holder's content, revenue from which allows the provider to recoup the costs. Domain registrations were free of charge when the DNS was new. A domain holder can give away or sell infinite number of subdomains under their domain name. For example, the owner of example.org could provide subdomains such as foo.example.org and foo.bar.example.org to interested parties.

 

 

Main article: List of most expensive domain names

 

The business of resale of registered domain names is known as the domain aftermarket. Various factors influence the perceived value or market value of a domain name.

 

Most of the million dollar domain deals are carried out privately and go unreported. As of 2011, the most expensive domain name sales on record were:

 

    Insure.com $16 million in 2009 [14]

طراحی وب سایت 

Domain name confusion

 

Intercapping is often used to emphasize the meaning of a domain name. However, DNS names are not case-sensitive, and some names may be misinterpreted in certain uses of capitalization. For example: Who Represents, a database of artists and agents, chose whorepresents.com, which can be misread as whore presents. Similarly, a therapists' network is named therapistfinder.com. In such situations, the proper meaning may be clarified by use of hyphens in the domain name. For instance, Experts Exchange, a programmers' discussion site, for a long time used expertsexchange.com, but ultimately changed the name to experts-exchange.com.

 

Intellectual property entrepreneur Leo Stoller threatened to sue the owners of StealThisEmail.com on the basis that, when read as stealthisemail.com, it infringed on claimed (but invalid) trademark rights to the word "stealth".

Use in web site hosting

 

    URL: http://www.example.net/index.html

    Top-level domain name: net

    Second-level domain name: example.net

    Host name: www.example.net

 

A domain name may point to multiple IP addresses in order to provide server redundancy for the cybernetic services to be delivered; such multi-address capability is used to manage the traffic of large, popular web sites. More commonly, however, one server computer, at a given IP address, may also host web sites in different domains. Such address overloading enables virtual web hosting, commonly used by large web hosting services to conserve IP address space. IP-address overloading is possible through a feature in the HTTP version 1.1 protocol, but not in the HTTP version 1.0 protocol, which requires that a request identify the domain name being referred for connection.

Abuse and regulation

 

Critics often claim abuse of administrative power over domain names. Particularly noteworthy was the VeriSign Site Finder system which redirected all unregistered .com and .net domains to a VeriSign webpage. For example, at a public meeting with VeriSign to air technical concerns about SiteFinder,[16] numerous people, active in the IETF and other technical bodies, explained how they were surprised by 

Despite widespread criticism, VeriSign only reluctantly removed it after the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) threatened to revoke its contract to administer the root name servers. ICANN published the extensive set of letters exchanged, committee reports, and ICANN decisions.[17]

 was a significant issue in the attempt to create a .xxx top-level domain and sparked greater interest in alternative DNS roots that would be beyond the control of any single country.[18]

 

Additionally, there are numerous accusations of domain name front running, whereby registrars, when given whois queries, automatically register the domain name for themselves. Network Solutions has been accused of this.[19]

nariman بازدید : 40 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

 

:: طراحي وب سايت با CSS

طراحي با CSS به واقع جداسازي محتوا و سبک است. محتوا بايد در نسخهء متني HTML و CSS بايد مراقب باشد که HTML در صفحه چگونه متن را به نمايش مي گذارد. با اين حال، اکثر طراحان وب سايت به صورت مناسب اقدام به جدا کردن محتوا و سبک نمي کنند. HTML و CSS از يکديگر جدا هستند. اما اگر شما تغييراتي در نسخهء متني HTML ايجاد نماييد، يک ظاهر طراحي شدهء از هم جدا ايجاد مي شود. زيرا CSS براي انجام کار متکي بر عناصر موجود در متن HTML مي باشد.

در حال حاضر اين موضوع براي کسي مهم نيست که ترکيب مطالب چند صفحهء ثابت کنار هم قرار نيست خيلي تغييري در طراحي سايت ايجاد کند؛ که با استفاده از CSSدر طراحي وب سايت از منافع آن بهره مند شده و از وجود دسترسي هاي ساده اطمينان حاصل نماييد.

شد، بسيار ضروري است که بدانيم که در هر نسخه متني HTML در واقع 2 عنصر جداگانه وجود دارد. يکي محتوا است – که شامل متن و تصاويري است که افراد در وب سايت آنها را ديده و مطالعه مي کنند؛ و ديگري ساختار صفحه است – DIVs ويا Table که عناصر و ويژگي هاي مختلف در صفحه را تعريف مي کند.

اي ايجاد تغييرات در صفحه صرف نظر از محتواي ان دارد. به عنوان مثال اکثر صفحات در طراحي سايت بايد داراي Header و يا عنوان، ستون سمت چپ، فضاي اصلي و ستون سمت راست و همچنين پاورقي باشد.  طراحی وب سایت 

اينها عناصر ساختاري صفحه در طراحي سايت مي باشد. در هر يک از اين عناصر ساختاري بايد محتواي صفحه قرار گيرد. به طور مثال لوگو(آرم تجاري شرکت) در عنوان صفحه، منو در ستون سمت چپ صفحه و متن اصلي در محوطهء اصلي صفحه قرار مي گيرد.

در اين روش با در نظر گرفتن ساختار در هر صفحه، CSS پس از آن مي تواند بدون نگراني در مورد محتوا و مطالب بخشها و محل هاي هدفمندي براي هر صفحه ايجاد نمايد. اگر فضاي متن در ستون سمت چپ صفحه 10 پيکسل باشد و فضاي اصلي صفحه 12 باشد، در CSS مي توانيد مطالب و چيزهايي که تمايل به انجام آن داريد را در اين فضا قرار دهيد. سمت چپ سايز فونت 10 و فضاي اصلي سايز فونت مي تواند 12 باشد.

اين بدان معني است که تا زماني که صفحه با همان پايهء عناصر ساختاري باشد مي توان کاملاً با CSS تبديل کرد – براي مثال ستون سمت چپ را ساخته و تصوير پيش زمينه عنوان و يا صفحهء اصلي را اضافه نموده و ادامه دهيد. اما شناخت نسخهء متني HTML که شامل ساختار و محتوا هستند مرحلهء اول طراحي سايت با CSS در اين کار مي باشد.

براي تعميم بيشتر، نياز به يک ساختار صفحه اي است که تقريباً به اندازهء کافي انعطاف پذير بوده به طوري که CSS بتواند عملياتي که لازم و ضروري و موثر است را انجام داده و اين عمل بدون هيچ گونه نگراني در مورد محتوا در هر بخش از طراحي سايت و صفحات برگزار شود.

براي انجام اين کار در مرحلهء بعدي ساختار بنيادي بايد يک تقسيم بندي ديگر داشته باشيد.table عنوان براي مثال بايد به سه table داخلي تقسيم شود: table سمت چپ – table سمت راست و table اصلي؛ تقريباً تمام ترکيبات ممکن که شما نياز داريد تا با CSS هر سبکي که در طراحي سايت مي خواهيد به نمايش بگذاريد. تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که محتوا و مطالب را در منطقهء مربوطه قرار دهيد.

 

بهره گيري از منافع جداسازي اين سه بخش که تمامي استاندارد ها مانند تبديل پس زمينهء محو به رنگهاي جامد، تصوير پس زمينه براي اضافه کردن لبه هاي گرد(rounded corners)، تغييرات در داخل و خارج تصاوير فقط با CSS انجام مي شود. Table داخلي مي تواند شناور بوده و مي تواند يک تصوير را بر روي ديگري قرار دهد.

اگر اين روش در ساختار مناطق ديگر در html استفاده شود، صفحه اي را خواهيد داشت که صفحه بندي آن به طور کامل توسط CSS طراحي شده و به طور کامل از محتواي صفحه مستقل و غير وابسته خواهد بود.

:: در ادامه ...

طراحی وب سایت 

    صفحه قبل

    آموزش نرم افزارهاي مرتبط

    مقالات بهينه سازي سايت

    مقالات مرتبط با طراحي سايت

    مديريت ارتباط با مشتري

    مديريت محصول

    مديريت بازاريابي و فروش

    روابط عمومي و تبليغات

    اندازه گيري رضايت مشتري

    مديريت برند

    آموزش هاي تصويري

    آموزش هاي صوتي

    دوره ها و کارگاه هاي آموزشي

 

:: برو به ...

 

    خدمات طراحي سايت

    خدمات پارس فناوران

    محصولات پارس فناوران

 

By Pars Fanavaranمعرفي پارس فناوران به دوستان با ارسال ايميل خبرخوان اضافه کردن به علاقه مندي ها

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 42
  • بازدید کلی : 2,603